• ۱۳۹۷ شنبه ۲۶ آبان
  • اِسَّبِت ٨ ربيع الاول ١٤٤۰
  • Saturday, November 17, 2018
کلیدواژه: 40896
تاریخ انتشار:۱۳۹۶ شنبه ۲۳ ارديبهشت، ساعت 02:32
تاریخ بروزرسانی:۱۳۹۶/۲/۲۳
مدیریت استرس

مدیریت استرس

راهکارهای مدیریت استرس:
1 - افکار خوب تولید کنید: یادمان باشد اگر شاد بیندیشیم، شاد می شویم. اگر فکر بد کنیم احساس بدی پیدا می کنیم .
2 -ترس از دست دادن موقعیت موفق خود را از بین ببرید: همواره باید آمادگی آن را داشته باشید که ممکن است با یک اتفاق موقعیت خود را از دست بدهیم. هرگاه موقعیت خود را مسلم فرض نکنیم. با این نگاه حتی اگر بیمار هم شویم، می توانیم به آن غلبه کنیم.
3- قبل از تغییردادن دیگران، خودتان را تغییر دهید: همواره یادمان باشد در بسیاری از موارد لزوماً این افراد نیستند که باید تغییر کنند بلکه این خود ما هستیم که باید با تغییر خود، الگویی برای دیگران هم باشیم.
4- از فرصت فکر کردن برای کاهش استرس کمک بگیرید: بعضی از مواقع با فکر کردن، یادداشت کردن، بیرون ریختن افکار بیهوده از ذهن و بازاندیشی می توان استرس را کنترل کرد. نباید به این موضوع فکر کرد که دیگران در مورد ما چگونه فکر می کنند. مهم این است که کارمان را یاد بگیریم و هرگاه اشتباه کردیم، بپذیریم. در اینگونه مواقع باید از بچه ها یاد گرفت. آنها با یک چشم می خندند، با یک چشم اشک می ریزند و  ناراحتی را خیلی زود فراموش می کنند.

5- خودتان را تنها با خودتان مقایسه کنید: هییچوقت حسرت بالاتر از خودتان را نخورید. سعی کنید به آنهایی که از شما موقعیت بدتری دارند  نیز فکر کنید. شما می توانید شرایط خودتان را کنترل کنید اما دیگران را نباید با توانمندی های خودتان مقایسه کنید.
6-با خلاقیت خشم خود را کنترل کنید: به این فکر کنید که تنها کسانی که مشکل ندارند، آدم هایی هستند که در گورستان خوابیده اند . برای کنترل خشم یکی از بهترین راه ها، زدن یک راه میان بر و استفاده از خلاقیت برای حل مشکل است که افراد را آرام می کند.
7- اصل حقیقت گویی: حقیقت را بگویید. ممکن است یک، دو یا سه دقیقه استرس پیدا کنید اما این مهم نیست. طوفان هرچه شدیدتر باشد، سریع تر هم فروکش می کند. پس از آن احساس مطلوبی از خودتان پیدا می کنید.
8-وقت خودتان را مانند پولتان مدیریت کنید: برای این منظور مدیریت زمان بهترین توصیه است. همه می خواهند کارهایی را که در دست دارند، انجام بدهند؛کارهایی را که مهم اند و باید انجام شوند بنابراین باید زمان را مدیریت کرد. به موقع تصمیم گرفت و ابتدا کارهای مهم را زودتر انجام داد و از شر آنها خلاص شد. در عین حال نباید زندگی را پر از فعالیت های متعدد و متنوع کرد.
9- حرص نخورید: نه در کار و نه در خوردن حرص نخورید. حرص خوردن علاوه بر کاهش تمرکز شما، سلامت جسم، روح و فکرتان را نیز به خطر می اندازد.
10- به مردم و آنچه می گویند فکر نکنید: هیچوقت به این فکر نکنید که مردم در خصوص شما چه می گویند. هیچگاه عزت نفستان  را ازدست ندهید. یادمان باشد شکست به معنای سقوط کردن نیست. با یک گزارش مثبت می شود همه چیز زا درست کرد. با خوشحال کردن دیگران می توان استرس را کم کرد و هیچگاه تصمیم گیری خود را به خوشامد حرف یا فکر دیگران منوط نکنید.
11- بیاموزید که بلافاصله سپاسگزاری یا ابراز تاسف کنید: برای این کار در اولین فرصت ممکن اقدام کنید. یادتان باشد سلام کردن، هدیه دادن، سپاسگزاری کردن،معذرت خواستن و... شخصیت شما را کوچک نخواهد کرد اما سعی کنید دوباره دچار همان خطا نشوید.
12- نه گفتن را بیاموزید و نه شنیدن را قبول کنید: رک گویی ممکن است در آغاز کسی را دلخور کند ولی در بلندمدت اعتبار و حیثیت را بالا برده و استرس را کم می کند .اما مهم این است که چگونه نه بگوییم که دیگران را دچار استرس نکند. توضیح دادن دلایل و نحوه نه گفتن بسیار مهم است. همچنین ظرفیت نه شنیدن از دیگران را نیز داشته باشید.
13- نیایش را فراموش نکنید: الا بذکرا... تطمئن القلوب. شکر کنید به داشته ها و نداشته ها، همیشه بگویید: خدایا شاکرم. مطمئن باشید یاد مستمر خداوند استرس شما را کاهش می دهد و به آرامش قلبی، روحی و فکری مناسبی برای مواجهه با مسائل می رسید.
14- ناملایمات زندگی را کمی پذیرا باشید: روی ناملایمات تمرکز و آنها را کنترل کنید، آنها همیشه وجود دارند. با اولویت بندی ناملایمات می شود آنها را کنترل کرد اما یادتان باشد که همه را نمی توان در یک برهه از زمان حل کرد.
15- بخندید: خنده نیروبخش ترین ماده طبیعت است. می گویند: خنده نوعی نیایش است اگر بتوانید بخندید، نیایش کردن را آموخته اید.

منبع: کتاب استرس شغلی
تالیف : رندال راس / الیزابت آلتمایر
ترجمه : غلام رضا خواجه پور

آپارات سراسری - استان ها سروش سراسری - استانها
اظهار نظرات | 0 نظر
captcha
Page Generated in 7/1672 sec