• ۱۳۹۷ شنبه ۲۶ آبان
  • اِسَّبِت ٨ ربيع الاول ١٤٤۰
  • Saturday, November 17, 2018
کلیدواژه: 40862
تاریخ انتشار:۱۳۹۶ جمعه ۲۲ ارديبهشت، ساعت 02:01
تاریخ بروزرسانی:۱۳۹۶/۲/۲۲
تغذیه و بیماریها

تغذیه و بیماریها

تغذیه و بیماریها
همه ما به سطح قابل قبولی از اطلاعات تغذیه ای نیاز داریم تا به این وسیله بتوانیم از یک زندگی سالم برای خود و خانواده بهره مند باشیم. انسان با گذشت زمان و روی آوردن به زندگی ماشینی و کاهش صرف زمان کافی برای تهیه غذا، نیاز به راهنمایی پیدا کرد تا با کمک آن بتواند همچنان کیفیت و نوع غذاهایی را که مصرف می کند در حد بالایی نگه دارد و به این وسیله بتواند از سلامتی مطلوب برخوردار باشد. از این رو علم تغذیه به منظور ارائه راهکارهایی جهت حفظ کیفیت مطلوب زندگی و نیز کمک به بیماران برای افزایش کارایی وکاهش عوارض بیماری، شکل تازه ای به خود گرفت. سلامت تغذیه افراد یک جامعه مقوله ای است که فقط به وجود مواد غذایی در سبد تغذیه خانواده بستگی ندارد بلکه به میزان قابل توجهی تحت تاثیر فرهنگ تغذیه افراد یا خانواده هاست.
تغذیه صحیح به رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی وابسته است.
تنوع در برنامه غذایی یعنی مصرف روزانه انواع مختلف مواد غذایی که تمام نیازهای بدن را برطرف می کند و تعادل در برنامه غذایی یعنی مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن.

تغذیه و سرطان:
مواد غذایی می توانند نقش مهمی در مراحل مختلف بروز سرطان توسط عوامل سرطان زا داشته باشند. مواد سرطان زا مانند افلاتوکسین تولید شده توسط کپک ها یا نیتروزآمین ایجاد شده در برخی از غذاها در مرحله آغاز سرطان مؤثر شناخته شده اند.
بعضی از عوامل غذایی خاصیت ضد سرطانی دارند مانند مواد موجود در دارچین یا کلروفیلین موجود در کلروفیل گیاهان. بعضی دیگر از ترکیبات نیز با غیر فعال کردن مواد سرطان زا، خاصیت ضد سرطانی دارند مانند ویتامین E با خاصیت آنتی اکسیدانی خود و ویتامین C با نقشی که در مورد نیتریت ایفا می کند. به طور کلی آنتی اکسیدان ها که عمدتاً شامل ویتامین های A,E,C و برخی مواد معدنی هستند یک نقش محافظتی در بدن علیه رادیکال های آزاد دارند. رادیکال های آزاد در اثر مصرف ناخواسته برخی مواد سرطان زا مانند مواد غذایی سوخته، مواد سرخ شده یا برشته شده و... وارد بدن می شوند. مواد غذایی همچنین ممکن است منجر به پیشرفت یا مهار سرطان شوند که اثر آنها به دنبال تأثیری است که بر وضعیت سیستم ایمنی بدن می گذارند. اصلاح رژیم غذایی و انجام منظم فعالیت های بدنی، عوامل مهمی در پیشگیری وکنترل سرطان به شمار می روند.

تغذیه و فشار خون بالا:
چاقی و اضافه وزن مسلماً با فشارخون بالا ارتباط دارد. شیوع فشار خون بالا در افراد جوان و چاق  دو برابر و در افراد مسن و چاق 50 درصد بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی است. اکثر افراد مبتلا به پُرفشاری خون علائمی ندارند، اما این مشکل میتواند سبب آسیب حاد یا مزمن به بخشهای مختلف بدن شود. درمان غیردارویی شامل کاهش مصرف نمک و غذاهای شوردررژیم غذایی، ترک سیگار، انجام ورزش منظم  است.
تغذیه و پوکی استخوان:
تغذیه، نقش مهمی در پیشگیری از پوکی استخوان بر عهده دارد. افرادی که کلسیم کافی در رژیم غذایی آنها وجود ندارد و یا ویتامین Dکافی دریافت نمی کنند، در معرض ابتلای بیشتری هستند. همچنین مصرف سیگار و قهوه زیاد هم در پوکی استخوان تأثیر می گذارند.
مصرف روزانه نیم لیتر شیر(دو لیوان)50 درصد نیاز افراد بالغ به پروتئین و 100 درصد نیاز افراد به کلسیم را برآورده می کند. توصیه می شود از انواع لبنیات کم چرب (زیر2/5 درصد) استفاده شود. ماست جایگزین مناسبی برای شیر است. مصرف روزانه دو لیوان دوغ کم نمک و بدون گاز معادل یک لیوان شیر است.
تغذیه و کلسترول خون بالا:
خطر ابتلا به بیماری قلب و عروق و بروز حمله قلبی را میتوان با به وجود آوردن تغییراتی در رژیم غذایی که میزان کلسترول بد خون را پایین بیاورد، کاهش داد. مقدار کلسترول خون اساساً تحت تأثیر مواد غذایی مصرفی و زمینه های ارثی است. خوردن غذاهایی که چربیهای اشباع زیادی دارند، بیش از هر چیز شما را در خطر بالا رفتن کلسترول خون قرار می دهد. کاهش کلسترول بد خون با کاهش دریافت کلسترول و چربی رژیم ، افزایش مصرف فیبرهای غذایی و ثابت نگه داشتن وزن در حد اید ه آل امکا ن پذیر است. چربی های اشباع در روغن جامد، گوشت ها مخصوصاً در گوشت قرمز مانند گوشت گوسفند وگوساله و در لبنیات مانند خامه و کره وجود دارد. باید به خاطر داشت که اگر شما اضافه وزن دارید و مقدار کلسترول خونتان بالاست، کاهش وزن می تواند به کنترل کلسترول خون شما کمک کند.
تغذیه وسلامت دهان و دندان:
در طول زندگى فرد، رژیم غذایى نقش موثرى در سلامت دندان ها، استخوان ها، پایدارى نسوج دهان و مقاومت در مقابل عفونت و افزایش عمر دندان ها دارد. پس از رویش دندان، تغذیه نقش مؤثر و مداومى درتکامل ، تقویت و معدنى شدن مینا و بقیه اجزاى دندان دارد. نقش موضعى مواد غذایى مصرفى به ویژه مصرف زیاد مواد قندی(کربوهیدرات ها) و تعدد دفعات مصرف غذا را نباید فراموش کرد که در پی آن باکترى هاى دهان موجب تولید اکسیدهاى آلى از این مواد غذایی و در نتیجه پوسیدگى دندان ها می شوند.

تغذیه سالم برای تندرستی-دفتر آموزش و ارتقاء سلامت

آپارات سراسری - استان ها سروش سراسری - استانها
اظهار نظرات | 0 نظر
captcha
Page Generated in 8/3235 sec