• ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۹ فروردين
  • اِلخَميس ١٢ شعبان ١٤٤۰
  • Thursday, April 18, 2019
کلیدواژه: 40769
تاریخ انتشار:۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۱ ارديبهشت، ساعت 11:01
تاریخ بروزرسانی:۱۳۹۶/۲/۲۱
فشار خون

فشار خون

فشارخون بالا Hypertension

فشارخون بالا یک بیماری مزمن است که در آن فشارخون در شریان‌ها بالا می‌رود. به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.  فشار خون شامل دو مقیاس سیستولی و دیاستولی است که وابسته به انقباض (سیستول) یا شل شدن (دیاستول) ماهیچه قلب بین ضربان‌ها می‌باشند.

چرا فشارخون بالا مهم است؟

فشارخون بالا  اغلب دارای هیچگونه علامتی نیست و دلیل خطرناک بودن آن نیزهمین موضوع است، به طوری که به آن قاتل خاموش می گویند. بسیاری ازافراد مبتلا به فشارخون بالا هستند ولی از آن آگاه نیستند.  تنها راه آگاهی از آن، چک کردن منظم فشارخون است.

چه وقتی فشار خون را بالا می دانیم؟

هیپرتانسیون به فشارخون بالاتر از 140 بر 90 میلیمتر جیوه گفته می شود که براساس دو یا چندبار اندازه گیری به دست  می آید.

عوامل مستعد کننده ابتلا به فشارخون بالا:

1.       داشتن سابقه خانوادگی(عوامل‌ ژنتیکی‌)

2.       سن بالاتراز50 سال

3.       چاقی و اضافه وزن

4.       استرس

5.       مصرف سیگاروتنباکو

6.       مصرف بیش از حد الکل

7.       رژیم غذایی پرنمک و سرشار از چربی های اشباع شده

8.       ابتلا به بیماری دیابت شیرین، نقرسوسنگ ها و عفونت های کلیوی

9.       داشتن عادات غلط در زندگی

10.   کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی

نشانه ها و علائم فشار خون بالا:

شایع ترین علامت فشارخون بالا،  بی علامتی آن  است. بنابراین اندازه گیری فشار خون درمعاینات دوره ای الزامی می باشد.  با این حال ، ممکن است برخی از افراد دچار علائمی ‌شوند که عبارتند از:

سردرد، سرگیجه،خستگی،گیجی،تپش قلب، تنگی نفس ، تاری دید  وخونریزی از بینی.

 

عوارض فشارخون بالا:

فشارخون بالا عامل خطر عمده در سکته مغزی، خونریزی مغزی، سکته قلبی، نارسایی قلب و آسیبهای چشمی و بیماری‌های مزمن کلیه است.

راه‌های درمان :

1.       بهبود عادات زندگی

2.       تغییر در رژیم غذایی

3.       ترک سیگار و الکل

4.       کاهش وزن

5.       ورزش کردن

6.       دارو درمانی

 

خود مراقبتی در فشارخون بالا:

 

1.      حداقل نیم ساعت در روز و در اکثر روزهای هفته حرکات ورزشی مثل قدم زدن تند انجام دهید.

2.      قبل از انجام هر ورزشی با پزشک مشورت کنید و ورزش مناسب خود را انجام دهید. بعضی از ورزشها برای فشارخون بالا مضر هستند.

3.      اگر قبلا فعالیت بدنی نداشته اید یکباره شروع به انجام فعالیت بدنی نکنید ، بلکه به آرامی شروع و بتدریج مدت و شدت آن را افزایش دهید.

4.      رژیم غذایی خود را تحت نظر پزشک تنظیم کنید.

5.      رژیم غذایی شما باید سرشار از میوه جات تازه، سبزیجات برگ دار سبز، انواع غلات و سبزی خوردن باشد.

6.      میزان نمک رژیم غذایی خود را کاهش دهید.

7.      مصرف چربی و مواد غذائی سرخ کرده را محدود کرده و به جای آن مواد غذائی آب پز، بخارپز و یا کبابی مصرف کنید.

8.      مصرف غذاهای آماده و کنسروی را با توجه به بالا بودن میزان نمک و چربی آنها محدود کنید.

9.       مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانید.

10.   مصرف کافئین را محدود کنید.

11.   مصرف دخانیات را ترک کنید.

12.   هرگز مشروبات الکلی مصرف نکنید.

13.فشار خون خود را  به طور منظم و  طبق دستور پزشک اندازه بگیرید

14.دارو های خود را مرتب و منظم  و طبق تجویز پزشک مصرف کنید

15.در هر مراجعه به پزشک همه داروهای مصرفی و یا نمونه دارو را همراه ببرید

16.لازم است معاینات دوره ای و ویزیت های منظم داشته باشید

17.هرگز مصرف دارو را بدون نظر پزشک قطع، کم و یا زیاد نکنید.

18.در سفر و مهمانی داروهای مصرفی خود را همراه داشته باشید.

19.از بلند شدن یکدفعه پرهیز کنید، بهتر است ابتدا بعد از بیدار شدن کمی بنشینید و سپس به آرامی بلند شوید و پس از چند لحظه حرکت کنید.

20.   همیشه حواستان به علائم هشدار باشد. گیجی، سرگیجه، تپش قلب، خستگی، خونریزی از بینی، سر درد صبحگاهی و سخن گفتن نامفهوم ازجمله این علائم اند

21.   استرس تاثیربسیار زیادی برافزایش فشارخون دارد. عوامل استرس زا را بشناسید و سعی کنید آنها را کاهش دهید

22.برای کاهش استرس نفس آرام و عمیق بکشید.

23.از تکنیک‌های ریلکسیشن مانند کشیدن نفس عمق، یوگا، مدیتیشن و ... استفاده کنید

24.به اندازه کافی بخوابید

آپارات سراسری - استان ها سروش سراسری - استانها
اظهار نظرات | 0
captcha